Uwaga! Niebezpieczny zakręt.

Jednym z najczęściej wykonywanych przez kierowców manewrów podczas codziennej jazdy samochodem jest pokonywanie zakrętów. Z pozoru prosta i rutynowa sprawa a jednak okazuje się, że umiejętne przejeżdżanie krętych dróg wymaga odpowiedniej wiedzy, techniki, ale przede wszystkim wysokiej koncentracji.

W 2019 roku na zakrętach i łukach dróg w Polsce doszło do 5265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych. Głównymi przyczynami była ograniczona widoczność, brak możliwości prawidłowej oceny tego, co dzieje się za zakrętem oraz słaba przyczepność.

Jazda w zakrętach może okazać się niebezpieczna, szczególnie jesienią i zimą, kiedy nawierzchnia bywa mokra i śliska. Wówczas znacznie trudniej utrzymać kontrolę nad pojazdem jadącym po łuku drogi. Ale również na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy piach mogą być tak samo niebezpieczne jak deszcz czy śnieg.

Jak bezpiecznie i płynnie pokonać zakręt?

Podstawową zasadą przy zbliżaniu się do zakrętu jest zmniejszenie prędkości. Hamowanie nie może być jednak nagłe i powinno rozpoczynać się odpowiednio wcześnie. W zależności od prędkości, należy zacząć hamować już na kilka sekund przed zakrętem a także zredukować bieg, żeby nie robić tego podczas jazdy w zakręcie. Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może skończyć się dla nas źle.

Kolejny etap to prawidłowe pokonanie zakrętu. Optymalny tor jazdy osiągniemy wówczas, gdy wykonamy ten manewr po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu powinno rozpoczynać się od zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa drogi. W połowie łuku należy zbliżyć auto do wewnętrznej krawędzi pasa, a na wyjściu z zakrętu ponownie powinniśmy wjechać przy zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka. Nie wolno wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, by nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. W ostatniej fazie pokonywania zakrętu należy delikatnie i płynnie dodać gazu by nieco przyspieszyć na wyjściu z zakrętu.

Pamiętaj, aby zawsze trzymać ręce na kierownicy. Dzięki temu łatwiej utrzymasz kontrolę nad autem.

Wyjątkowo niepożądany scenariusz podczas pokonywania zakrętu to nagłe pojawienie się przeszkody na jezdni. Hamowanie awaryjne, szczególnie w zakręcie, nie należy do bezpiecznych i łatwych manewrów. Niestety nie da się takiej sytuacji uniknąć.

Jeśli musimy hamować awaryjnie w zakręcie, a nasz samochód posiada system ABS, to powinniśmy jak najszybciej i jak najmocniej wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła. Tak jak w przypadku każdego hamowania awaryjnego należy pamiętać, że nie jesteśmy sami na drodze. Istnieje ryzyko, że nawet jeśli nam uda się w porę zatrzymać, to kierowca auta jadącego za nami może nie zdążyć. Dlatego ważne jest, jeśli mamy tylko taką możliwość, monitorowanie sytuacji również za naszym autem.

Podsumowując, zakręt pokonasz bezpiecznie, jeśli:

  • Zwolnisz na kilka sekund przed zakrętem. 
  • Zredukujesz bieg przed wejściem w zakręt
  • Przejedziesz zakręt po jak najłagodniejszym łuku, pozostając na swoim pasie ruchu
  • W trakcie zakrętu nie będziesz zmieniać biegów ani jechać na biegu jałowym
  • Przy wyjściu z zakrętu dodasz lekko gazu

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer