Znamy datę wejścia w życie nowych przepisów drogowych.

21 stycznia w Sejmie przegłosowany został rządowy projekt zmian Prawa o ruchu drogowym. 

Nowe przepisy wejdą w życie dopiero od 1 czerwca 2021.

Ustawa przegłosowana w Sejmie trafi do Senatu. Po zaopiniowaniu przez senatorów, Sejm zagłosuje nad ich ewentualnymi poprawkami. Potem ustawa trafi do podpisu do prezydenta. Jeśli ten proces się uda a wszystko na to wskazuje to od 01.06.2021 będziemy zobowiązani do respektowania wprowadzonych zmian na drogach.

Co się zmieni?

  • Przejścia dla pieszych

Najważniejszą zmianą dla kierowców będzie obowiązek dotyczący odpowiedniego zachowania się przed przejściem dla pieszych. Kierowca będzie zobowiązany do zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych i nienarażania pieszych znajdujących się na przejściu, ale również tych, którzy dopiero na nie wchodzących. To oznacza, że pieszy wchodzący
na przejście także będzie miał pierwszeństwo. Aktualnie pieszy ma pierwszeństwo wyłącznie w sytuacji, gdy na przejściu już się znajduje.

Pieszym natomiast nowe przepisy będą zabraniać używania telefonów komórkowych
i „urządzeń elektronicznych”, ale tylko w sposób, który uniemożliwi im właściwą obserwację tego, co dzieje się na drodze. W praktyce będzie to oznaczało, że pieszy może np. słuchać muzyki z telefonu schowanego w kieszeni, ale nie może patrzeć w ekran smartfona przechodząc przez przejście dla pieszych.

  • Ujednolicony limit prędkości 

Kolejna zmiana dotyczy limitu prędkości w obszarze zabudowanym. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie obowiązywała jedna prędkość zarówno w dzień jak i w nocy i będzie to 50 km/h. Aktualnie obowiązują dwa limity prędkości – w dzień 50 a w nocy 60 co powoduje, że jesteśmy jedynym krajem w UE posiadającym dwa limity uzależnione od pory doby.

  • Bezpieczna odległość na autostradach i ekspresówkach

Ostatnia zmiana to zachowanie bezpiecznej odległości na drogach ekspresowych
i autostradach. Bezpieczna odległość wg nowych przepisów wynosić będzie połowę prędkości z jaką będziemy się poruszać i wyrażoną będzie w metrach. Tzn. jadąc np. 120 km/h bezpieczna odległość wyniesie 60 metrów. Zatem kierowca będzie zobligowany do zachowania
co najmniej takiej odległości od poprzedzającego pojazdu. Jest natomiast jedno odstępstwo. Zasada ta nie będzie wymagana podczas wykonywania manewru wyprzedzania…
To w zasadzie może uczynić ten przepis martwym, a na pewno dość trudnym do wyegzekwowania. 

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer