Jak bezpiecznie pokonać śpiącego policjanta?

Śpiący policjant czyli próg zwalniający.

Progi zwalniające można stosować w miejscach, w których z powodów bezpieczeństwa konieczne jest wymuszenie ograniczenia prędkości pojazdów, m.in. w okolicach szkół, przedszkoli, szpitali, na uliczkach osiedlowych czy na większości dużych parkingów.

Progi zwalniające stosowane są tylko na obszarze zabudowanym poza drogami głównymi. Nie można ich umieszczać na łuku, w odległości mniejszej niż 40 m od skrzyżowania albo bliżej niż 30 m od przejścia dla pieszych, chyba że pasy umieszcza się na progu. Konieczne jest także właściwe oznakowanie progów i użycie w tym celu pionowego znaku ostrzegawczego A-11a. Nie ma natomiast obowiązku stawiania znaku ostrzegawczego na terenie osiedli mieszkalnych.

Niewłaściwe przejechanie przez próg zwalniający może doprowadzić do uszkodzenia zawieszenia, dlatego dobrze znać techniki pokonywania śpiących policjantów by uniknąć niepotrzebnych wydatków.

Jak zatem bezpiecznie przejechać śpiącego policjanta?

  • Wjedź na próg z małą prędkością, dostosowaną do profilu progu. Długie i płaskie można pokonać na „dwójce”, zwalniając do możliwej najniższej na tym biegu prędkości. Ostrzejsze progi należy pokonywać na „jedynce”, pamiętając, by nie wjeżdżać na nie na półsprzęgle.
  • Jeśli jest tylko taka możliwość, to omiń próg choć jedną parą kół. Wjazd dwoma kołami jednocześnie jest najmniej korzystny. Gdy jest odpowiednia ilość miejsca, to ustaw samochód pod kątem by przejechać przez próg każdym kołem z osobna. Pamiętaj przy tym, by przednie koła ustawione były podczas przejazdu na wprost do kierunku jazdy.
  • Unikaj wjazdu na hamulcu. Środek ciężkości przesunięty jest wtedy do przodu, a przednie zawieszenie znacznie dociążone, więc nie będzie spełniało swojej roli prawidłowo. Dlatego odpuść hamulec przed wjazdem na próg, a jeśli nie zauważyłeś progu i musisz gwałtownie zahamować, to zrób to, zanim wjedziesz przednimi kołami na próg.
  • Nie przyspieszaj gwałtownie po przejechaniu progu tylko przednimi kołami. Jest jeszcze tylne zawieszenie, o które również należy zadbać. Tylna oś także powinna pokonać spokojnie śpiącego policjanta.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer