Zadbaj o swoją skrzynię.

Bez względu na to czy jeździmy manualem czy automatem powinniśmy dbać o skrzynię biegów, ponieważ dość łatwo możemy ją uszkodzić a naprawa będzie bardzo kosztowna.

Dbanie o skrzynię biegów nie oznacza jedynie zapewnienia skrzyni odpowiedniej konserwacji, równie ważny jest sposób jej codziennej eksploatacji.

Oczywiście w przypadku automatów bardzo ważną rolę odgrywa olej. W przeciwieństwie do skrzyni manualnej, tutaj wykonuje on bardzo ciężką pracę. Dlatego niezwykle istotna jest jego regularna wymiana oraz kontrola odpowiedniego poziomu.

Nie zapominajmy natomiast o odpowiedniej eksploatacji. Chcąc zadbać o żywotność skrzyni automatycznej powinniśmy stosować się do zasad prawidłowego użytkowania.

Po pierwsze pamiętajmy, aby przed przesunięciem lewarka w pozycję „P” czyli parking całkowicie zatrzymać samochód. Wykonanie tego manewru nawet przy minimalnej prędkości spowoduje gwałtowne zatrzymanie auta i bardzo prawdopodobne, że wyłamie też mechanizm blokady kół. Nawet w autach, w których lewarek nie jest mechaniczny, a elektroniczny 
i zabezpieczony przed wybraniem złego trybu, taki manewr może uszkodzić skrzynię.

Tryb “parking” polega na zablokowaniu specjalnej zapadki, która blokuje skrzynię biegów. Jeśli więc po zaparkowaniu auta na wzniesieniu zostawimy dźwignię w pozycji P i dodatkowo nie zaciągniemy hamulca, tym samym wywołamy niepotrzebne naprężenia w skrzyni co finalnie skróci jej żywotność.

Również podczas krótkiego postoju nie powinniśmy ustawiać dźwigi w pozycji parking np. gdy stoimy na światłach. Jest to zupełnie niepotrzebne i wbrew pozorom bardziej szkodliwe niż trzymanie nogi na hamulcu. Każdorazowe przejście pomiędzy trybami pracy skrzyni uruchamia zawory lub mechanikę przekładni, która ma swoją żywotność. Im rzadziej skrzynia biegów musi używać wewnętrznych mechanizmów do zmiany kierunku czy trybu pracy, tym jest trwalsza. Opcji „parking” powinniśmy używać, gdy postój będzie trwał dłużej np. kilka minut lub gdy kończymy jazdę.

Kolejna sprawa to pozycja „N” czyli neutral. Używa się jej w automacie bardzo rzadko. W pozycji neutral silnik nie napędza kół, a w przeciwieństwie do trybu “Parking” ich nie blokuje. 
Neutral służy do przetaczania samochodu o kilka-kilkanaście metrów. Korzystamy z tego ustawienia najczęściej podczas wizyty na myjni automatycznej. Na ogół nie jest to także tryb przeznaczony do holowania. Większości samochodów z automatem nie można w ogóle holować ani podejmować próby odpalania z pychu. Konstrukcja automatu nie umożliwia odpalenia go metodą “na pych”, o czym zresztą większość kierowców wie.

Co więcej, zjeżdżając np. z górki także nie powinniśmy używać pozycji neutral. 
Wbrew powszechnej opinii nie przyniesie to nam oszczędności paliwa a może doprowadzić do przegrzania oleju i szybszego zużycie przekładni.

W przypadku manualnych skrzyń biegów również ważna jest odpowiednia eksploatacja.

Przede wszystkim należy starać się zawsze dociskać sprzęgło do samego końca. 
Manualna skrzynia biegów nie lubi jazdy na tzw. półsprzęgle. Ta technika jest często stosowana przez kierowców szczególnie podczas jazdy w korkach. W takich warunkach niestety skrzynia szybko się zużywa. 

Ponadto podczas stosowania techniki hamowania silnikiem warto pamiętać, że redukcja biegów powinna następować płynnie przy zachowaniu odpowiednich obrotów silnika. Jeśli z dużej prędkości zredukujemy bieg na zbyt niski np. z 90 km/k zredukujemy na dwójkę skrzynia biegów będzie się niszczyć, ponieważ zmuszamy sprzęgło do przenoszenia ogromnych obciążeń. Może dojść nawet do połamania synchronizatorów. Poza tym będzie to także inwazyjne dla silnika. Chcąc hamować silnikiem redukując bieg na niższy, powinniśmy robić to po kolei. Z biegu czwartego na trzeci, z trzeciego na drugi, ale nie z piątego na drugi. Pamiętajmy także o zachowaniu odpowiednich obrotów silnika. Jeśli redukujemy bieg powinniśmy zadbać o to by obroty po redukcji biegu mieściły się najlepiej w zakresie „zielonego” obszaru na naszym obrotościomierzu. 

No i ostatnia sprawa – podobnie jak przy skrzyniach automatycznych – olej przekładniowy. Ważna jest jego i kontrola, i wymiana.

Podsumowując, jeśli będziemy systematycznie kontrolowali i wymieniali olej oraz stosowali się do podstawowych zasad eksploatacji możemy zapewnić naszej skrzyni wiele kilometrów bezawaryjnej jazdy.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer