Czytając kodeks drogowy znajdujemy informację, że na skrzyżowaniach, na przejściach dla pieszych, na zakrętach, na mostach czy w tunelach nie wolno wyprzedzać. No i jest to jasny klarowny komunikat. Chyba, że…
No właśnie. Okazuje się, że są pewne odstępstwa, które zezwalają jednak na wykonanie manewru wyprzedzania we wszystkich wcześniej wymienionych miejscach.
Jakie zatem muszą być spełnione warunki by można było tam wyprzedzać? Sprawdźmy.
SKRZYŻOWANIA
Zacznijmy od skrzyżowań. Na skrzyżowaniach nie wolno wyprzedzać. Chyba że…
Chyba, że skrzyżowanie jest kierowane ruchem. Wówczas na takim skrzyżowaniu można wyprzedzać. Co to znaczy, że skrzyżowanie jest kierowane ruchem?
To znaczy, że na skrzyżowaniu jest np. działająca sygnalizacja świetlna lub jest osoba uprawniona do kierowania ruchem. Najczęściej będzie to policjant.
Czyli, na skrzyżowaniu, które NIE JEST kierowane ruchem NIE WOLNO WYPRZEDZAĆ.
Natomiast na skrzyżowaniu, które JEST kierowane ruchem MOŻNA WYPRZEDZAĆ.
A co w przypadku, gdy na skrzyżowaniu, na którym jest sygnalizacja świetlna przestanie ona działać? Albo jadać w nocy, gdy sygnalizatory często po godzinie 24 są wyłączane i mrugają na żółto? To wtedy można czy nie można?
Oczywiście, że nie można, ponieważ mimo iż jest faktycznie sygnalizacja to nie jest ona sprawna lub nie działa, zatem w obu sytuacjach mamy skrzyżowanie, które jednak nie jest kierowane ruchem a to znaczy, że w takich sytuacjach nie wolno wyprzedzać.
RONDA
Rondo to nic innego jak skrzyżowanie o ruchu okrężnym. A temat wyprzedzania na skrzyżowaniach przed chwilą omówiliśmy zatem wszystko powinna być jasne. Jednak nie, nic bardziej mylnego. Dlaczego? Ponieważ na rondach można wyprzedzać. Tak. Można.
Nie można wyprzedzać na skrzyżowaniach POZA skrzyżowaniami o ruchu okrężnym. Czyli rondach. Z początku może się to wydawać absurdalne, ale… po głębszej analizie zaczyna nabierać sensu. Oczywiście dla jasności chodzi o ronda, które mają co najmniej 2 pasy ruchu. Na małych rondach jednopasmowych nie ma w ogóle mowy o wyprzedzaniu.
PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH
Podobnie jak na skrzyżowaniach również na przejściach dla pieszych w pewnych okolicznościach można wyprzedzać zgodnie z przepisami. Bezwzględnie nie wolno wyprzedzać przed i na przejściach dla pieszych, gdzie ruch nie jest kierowany. Natomiast wszędzie tam, gdzie jest kierowany i są przejścia czy przejazdy rowerowe wyprzedzanie jest dozwolone.
POZOSTAŁE SYTUACJE
- Zakręt. Na zakrętach oznaczonym znakami ostrzegawczymi „Uwaga niebezpieczny zakręt” nie wolno wyprzedzać. Chyba, że… Droga jest jednokierunkowa to możemy. A nawet jeśli jest dwukierunkowa, ale ma wyznaczone pasy ruchu a my nie wjedziemy na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym do naszego to także możemy wyprzedzać.
- Wzniesienie. Przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia nie wolny wyprzedzać. Chyba że…Droga jest jednokierunkowa lub dwukierunkowa i są wyznaczone pasy ruchu a my nie wjedziemy na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym do naszego to możemy wyprzedzać. Lub wierzchołem jest na tyle płaski, że widać co jest za nim.
- Pojazd uprzywilejowany. Czy można wyprzedzić pojazd uprzywilejowany? Zacznijmy od wyjaśnienia, kiedy mamy do czynienia z pojazdem uprzywilejowanym. Zawsze wtedy, gdy ma on włączone jednocześnie sygnały świetlne i dźwiękowe lub gdy uczestniczy w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych. Nie można wyprzedzać pojazdu uprzywilejowanego w obszarze zabudowanym. Nawet jeśli będą jechać 20 km/h? Nawet. Po prostu nie wyprzedzamy. Można natomiast wyprzedzać poza obszarem zabudowanym.
- Przejazdy kolejowe i tramwajowe. Na przejazdach kolejowych i tramwajowych oraz bezpośrednio przed nimi nie wolno wyprzedzać. Chyba że… NiE! Tam nie ma miejsca na żadne, chyba że! Nie wyprzedzamy!
- Linia ciągła. Czy jak jest ciągła albo podwójna ciągła to można wyprzedzać? No jasne, że można! Linia ciągła przecież nie zakazuje nam wyprzedzania. Jest tylko jeden warunek. Nie możesz żadnym z kół na nią najechać. Jeśli uda Ci się ta sztuka to tak możesz wyprzedzać. Jest też jedno, chyba że… ☺
Linia P-2 czyli pojedyncza ciągła. Oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i jednocześnie oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią.
Linia P-3 czyli jednostronnie przekraczalna – nasze chyba że…
Taka linia oznacza zakaz przejeżdżania przez nią od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem.
No i ostatnia linia P-4 czyli podwójna ciągła. Rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania i najeżdżania na nią.
- Znak B-25. Tutaj sprawa jest oczywista. Nie ma żadnych odstępstw. Nie wyprzedzamy. Jest zakaz.