Rada Ministrów pracuje nad wprowadzeniem kolejnych zmian w Prawie o Ruchu Drogowym. Tym razem na warsztat trafił temat kar dla kierowców. Najważniejsze z planowanych zmian mają dotyczyć:
Umożliwienia nakładania przez organy kontroli ruchu drogowego i orzekania przez sądy wyższych kar pieniężnych za szczególnie niebezpieczne wkroczenia;
Podwyższenia dolnej granicy wymiaru kar grzywny za zachowania, które zostały uznane za najbardziej niebezpieczne m.in. naruszaniu praw osób pieszych, niestosowanie się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, naruszaniu dopuszczalnych prędkości jazdy;
Podwyższenia maksymalnej wysokości grzywny z 5 tys. zł do 30 tys. zł w przypadku wykroczeń drogowych;
Podwyższenia maksymalnej wysokości grzywny do 3,5 tys. zł w postępowaniu mandatowym;
Podwyższenia wysokości mandatu karnego do 5 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnej prędkość jazdy o ponad 30 km/h, natomiast w przypadku recydywy grzywna ma wynieść od 3 tys. zł do 5 tys. zł.
Przekazywania do Krajowego Funduszu Drogowego wpływów z grzywien.
Wprowadzenia zmian w zakresie orzekania przez sądy wyższych kar pozbawienia wolności przez kierowców prowadzących w stanie nietrzeźwości. Zaostrzenie kar ma dotyczyć:
- prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości;
- przestępstw drogowych, popełnionych w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego;
- przestępstw drogowych popełnionych w stanie nietrzeźwości po raz kolejny.
Umożliwienia orzeczenia renty bezpośrednio w postępowaniu karnym:
- obowiązek wypłaty renty przez sprawce przestępstwa umyślnego ze skutkiem śmiertelnym;
- przyznanie renty przez sąd będzie miało miejsce z urzędu, bez jakiegokolwiek wniosku osoby uprawnionej lub prokuratora.
Wprowadzenie instytucji czasowego niedopuszczenia do ruchu pojazdu, jeśli kierowała nim osoba nie posiadająca wymaganego uprawnienia:
- czasowe niedopuszczenie pojazdu do ruchu na okres 3 miesięcy;
- wprowadzenie kary pieniężnej w wysokości 10 tys. zł.
Zmianę systemu punktów karnych:
- punkty będą kasowane dopiero po upływie 2 lat;
- za naruszenie przepisów ruchu drogowego kierowca będzie mógł dostać nawet 15 punktów karnych,
- zniesienie szkoleń, po odbyciu których liczba punktów ulegała zmniejszeniu.
Uzależnienie wysokość składki OC od liczby punktów karnych:
- umożliwiono udostępnienie podmiotom ubezpieczeniowym danych z CEPiK i dostosowanie stawek ubezpieczeń komunikacyjnych do historii wykroczeń kierowcy oraz otrzymanych przez niego punktów karnych.