Twoje CIŚNIENIE powinno lekko podskoczyć i skłonić Cię do szybkiego sprawdzenia poziomu powietrza w oponach. Dlaczego? Opona jest jedynym elementem auta mającym kontakt
z nawierzchnią, dlatego ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Odpowiednie ciśnienie w ogumieniu zapewnia właściwą przyczepność oraz stabilność, natomiast:
Zbyt niskie ciśnienie powoduje: | Zbyt wysokie ciśnienie powoduje: |
wyższe zużycie paliwa | niższy komfort jazdy |
mniejszą stabilność na prostej drodze | szybsze zużycie elementów zawieszenia |
niższą przyczepność w zakrętach | powstawanie luzów w zawieszeniu |
przegrzewanie opon | zmniejszenie przyczepności |
szybsze zużycie bieżnika | szybsze zużycie bieżnika (w części środkowej) |
większe ryzyko wybuchu opony | większe ryzyko uszkodzenie opony |
To nie wszystko!
- Pompowanie kół na stacji jest bezpłatne i trwa ok 5 minut.
- Aż 64% poruszających się po polskich drogach aut ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach!
- Niewłaściwe ciśnienie może powodować wzrost spalania i możliwość wystąpienia awarii.
Jaki poziom jest właściwy?
- Wartości zalecane przez producenta znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu, na słupku bocznym, po wewnętrznej stronie drzwi, na wlewie paliwa (po wewnętrznej stronie klapki) lub w schowku.
- Pamiętaj, że spadek ciśnienia w oponie jest zjawiskiem naturalnym i w związku z tym należy dokonywać regularnych pomiarów – przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą.
- Ciśnienie sprawdzaj „na zimno”, tzn. co najmniej po 2 godzinach od momentu zatrzymania lub po przejechaniu nie więcej niż 2-3 kilometrów przy niewielkiej prędkości.
- Jeśli sprawdzasz ciśnienie na „rozgrzanych” oponach, musisz pamiętać, że pomiar będzie naturalnie podwyższony o ok 0,3 bara. Dlatego nie spuszczaj powietrza z ciepłych opon!
- Nie zaleca się sprawdzania ciśnienie podczas upałów ani po dłuższym postoju auta w słońcu.
- Pamiętaj też o KOLE ZAPASOWYM.
Jak użyć ciśnieniomierza?
- Przygotuj ciśnieniomierz tak aby wskazówka była w pozycji „0”
- Odkręć nakrętkę na wentylu w oponie.
- Końcówkę ciśnieniomierza dociśnij do wentyla.
- Dociśnij tak, żeby nie uciekało powietrze między wentylem a manometrem.
- Jeśli poprawnie zostały wykonane punkty 1-4 masz już pomiar ciśnienia w kole.
- Po wykonanym pomiarze nie zapomnij o nakręceniu nakrętki na wentylu.
- Koniec. Dziękujemy za uwagę i życzymy szerokiej i bezpiecznej drogi!