Gaśnica powinna znajdować się najlepiej w zasięgu ręki kierowcy. Nie zaleca się, trzymanie jej w bagażniku auta, a w szczególności w jego dodatkowych schowkach. Powinna być unieruchomiona i umieszczona optymalnie gdzieś w pobliżu przednich siedzeń samochodu.
Kiedy jej używać?
Zawsze, gdy zauważymy pierwsze oznaki pożaru – dym lub płomienie.
Ogień najczęściej pojawia się pod maską. W takiej sytuacji, należy się bezzwłocznie zatrzymać, wyłączyć silnik i wyprowadzić wszystkich pasażerów z auta. Maski nie podnosimy, tylko lekko ją uchylamy, by ograniczyć dopływ tlenu i zminimalizować przez to ryzyko rozprzestrzeniania się ognia. Następnie z gaśnicy usuwamy plastikową opaskę, odbezpieczamy zawleczkę, uderzamy od góry w dźwignię i dopiero naciskamy. Dysze gaśnicy należy kierować na źródło ognia. Należy wykonać tę procedurę bardzo sprawnie, ponieważ kilogramowa gaśnica zostaje zużyta już w 5-10 sekund.
Co warto wiedzieć o gaśnicy?
Przepisy obligują do przewożenia w samochodzie sprawnej gaśnicy. Jednym z punktów obowiązkowych badań technicznych jest weryfikacja, czy pojazd posiada gaśnicę. Informacja o terminie przeglądu gaśnicy znajduje się na zbiorniku. Sprawność gaśnicy potwierdza naklejka z datą następnego przeglądu technicznego. Czas do pierwszego przeglądu jest liczony od daty produkcji gaśnicy – warto sprawdzić jaką ważności ma kupiona gaśnica. O ile wyspecjalizowane punkty sprzedaży środków gaśniczych dokładają starań, by klient otrzymał produkt z długą legalizacją, tak w supermarketach i na stacjach benzynowych jest różnie. Brak gaśnicy może być powodem kłopotów podczas kontroli przez policję. Poza mandatem możemy stracić także dowód rejestracyjny – gdyż gaśnica znajduje się na liście obowiązkowego wyposażenia pojazdu.
Gaśnice, które najczęściej trafiają do samochodów zawierają 1 kilogram środka gaszącego. Zbiornik jest pusty już po kilku sekundach od otwarcia zaworu. Kilogramowe gaśnice pozwalają więc wyłącznie na stłumienie zarzewia ognia lub żarzącej się instalacji elektrycznej, która jest przyczyną wielu pożarów samochodów. Jeżeli chcemy posiadać gaśnicę, która może być faktycznie pomocna w krytycznej sytuacji, a nie tylko pozwoli na przejście przeglądu technicznego, warto wybrać gaśnicę 2-kilogramową – nie zajmuje wiele więcej miejsca.
Samochód powinien zostać wyposażony w gaśnicę proszkową typu ABC, która odznacza się dużą skutecznością i pozwala na gaszenie ciał stałych, cieczy i gazów oraz pożarów instalacji elektrycznych.
W tańszych gaśnicach proszek gaśniczy jest wypychany z butli przez ciśnienie wytworzone po przebiciu naboju z gazem. Jeżeli nie zapoznamy się z instrukcją obsługi – trudno wymagać w obliczu pożaru – i zgodnie z jej zaleceniami nie wciśniemy dźwigni w celu przebicia naboju i wytworzenia w zbiorniku odpowiedniego ciśnienia, tylko podejmie próbę gaszenia bezpośrednio po zerwaniu zawleczki, z gaśnicy może wylecieć bardzo niewielka ilość proszku… Droższe gaśnice posiadają manometr. Ich zbiorniki są wypełnione gazem oraz środkiem gaszącym, więc tłumienie ognia można rozpocząć już po pierwszym naciśnięciu dźwigni.
Nawet najlepsza gaśnica zda się niewiele, jeżeli zostanie wciśnięta we wnękę koła zapasowego, a my akurat będziemy przewozili w bagażniku dwa worki cementu lub bagaże. Zanim zdążymy dostać się do gaśnicy, może już nie być potrzeby jej użycia. Dlatego gaśnica powinna znajdować się w łatwo dostępnym miejscu. Przepisy nie precyzują, gdzie należy ją przyczepić. Optymalnym miejscem wydaje się profil podłogi pod fotelem pasażera, który znajdziemy w większości samochodów, ewentualnie boczna ściana bagażnika.
Gaśnicę można również zamontować pod fotelem kierowcy, co gwarantuje, że zawsze będzie ona pod ręką. Ale uwaga!W tym przypadku sposób przytwierdzenia gaśnicy musi być naprawdę solidny. Jeżeli doszłoby do niekontrolowanego wyczepienia butli z mocowań, może przemieścić się w okolice pedałów, tworząc poważne zagrożenie.
Luźna gaśnica może być niebezpieczna nawet podczas nagłego manewru. Istnieje też spore ryzyko, że zawleczka blokująca dźwignię wypadnie, natomiast kolejne uderzenia będą otwierały zawór – wówczas czeka nas żmudne sprzątanie auta wypełnionego białym proszkiem.
Najprostszym ze sposobów na umocowanie gaśnicy są materiałowe torby z rzepami, które można przytwierdzić do tapicerki lub wykładziny podłogi. Alternatywą są uchwyty dołączane do większości gaśnic. Znajdujące się w nich otwory na śruby dające możliwość solidnego zamocowania.