Hamowanie awaryjne to sposób na jak najszybsze zatrzymanie pojazdu w ekstremalnej sytuacji, np. nagłego pojawienia się przeszkody na drodze. Wykonany prawidłowo może pozwolić na skuteczne uniknięcie lub przynajmniej zmniejszenie skutków zderzenia.
By móc wykonać w sposób efektywny manewr awaryjnego hamowania musimy zadbać
w pierwszej kolejności o prawidłową pozycję za kierownicą. Odległość siedziska od pedałów powinna być taka, by noga po wciśnięciu hamulca do końca, była nadal lekko ugięta. Pozwoli to na wciskanie pedału z bardzo dużą siłą, co znacząco przekłada się na długość drogi hamowania. Na siłę wciskania hamulca wpływ ma również odpowiednio ustawione oparcie fotela – gdy jest zbyt rozłożone może spowodować wysunięcie się z niego kierowcy.
Prawidłowe hamowanie awaryjne powinno być wykonane z jednoczesnym wciśnięciem pedału sprzęgła, tzn. prawą nogą energicznie wciskamy pedał hamulca a lewą pedał sprzęgła. Najlepiej, jeśli zrobimy to jednocześnie. Oczywiście najważniejsze w sytuacji ekstremalnej jest kopnięcie hamulca, ale równie ważne jest dociśnięcie sprzęgła. Dlaczego? Taki zabieg spowoduje jak najszybsze rozpoczęcie hamowania z maksymalną siłą oraz rozłączenie silnika, który – mając wysokie obroty – pchałby auto. Unikniemy także zadławienia go i całkowitej utraty napędu, co byłoby mocno niepożądaną sytuacją. Po kopnięciu w hamulec wytworzymy duże ciśnienie w układzie hamulcowym. Bardzo ważne jest, aby obydwa pedały trzymać wciśnięte do końca, aż do zatrzymania pojazdu.
Wciskanie sprzęgła podczas hamowania awaryjnego wykonujemy również, jeśli nasz pojazd wyposażony jest w system ABS. Producent systemu, zaleca wciskanie pedału sprzęgła
po uaktywnieniu się systemu ABS w celu optymalizacji działania. W instrukcjach technicznych wielu marek samochodów znajdziemy informację, że prawidłowe funkcjonowanie układu hamulcowego oraz jezdnego uzależnione jest bezpośrednio od jednoczesnego użycia sprzęgła i hamulca w sytuacjach awaryjnych.
Jakie zagrożenia może generować źle wykonane hamowanie awaryjne? Przede wszystkim samochód może być niestabilny i mieć tendencję do myszkowania tyłem, a w skrajnych sytuacjach wpadnie w poślizg. Bardzo częstym błędem, który może spowodować niebezpieczne zachowanie auta, jest zdjęcie nogi z hamulca podczas skręcania kierownicą (np. omijania). Ponieważ ABS wówczas kontroluje trakcję, pozbawienie się tego oręża może doprowadzić do uślizgu tylnych kół, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do dachowania.
Podsumowując, optymalne, efektywne i bezpieczne hamowanie awaryjne polega
na jednoczesnym energicznym wciśnięciu hamulca i sprzęgła bez względu na rodzaj pojazdu
i nawierzchnię.