Czym różni się zatrzymanie od postoju? Podobno każdy kierowca to wie, tylko jak się okazuje niektórzy chwilowo zapomnieli…
Zatrzymaniem określamy unieruchomienie pojazdu, które nie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego, i trwa nie dłużej niż 1 minutę. Jednocześnie jest to również każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów.
Postój to unieruchomienie pojazdu, które trwa dłużej niż 1 minutę i nie wynika przy tym z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
ZNAKI
- Znak B-35 „zakaz postoju” to ukośna czerwona linia na niebieskim tle.
- Znak B-36 „zakaz zatrzymywania się” to dwie krzyżujące się czerwone linie na niebieskim tle.
O tym trzeba pamiętać!
W przypadku zatrzymania pojazdu na jezdni, przepisy wymagają ustawienia go jak najbliżej jej prawej krawędzi i równolegle do niej. Postój poza obszarem zabudowanym powinien odbywać się poza jezdnią.
Do obowiązków kierującego należy również upewnienie się, że w czasie postoju pojazd nie zostanie uruchomiony przez osobę niepowołaną.
Przepisy określają, że zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu jest dozwolone. W takiej sytuacji muszą zostać jednak zachowane pewne warunki:
- na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
- szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;
- pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
Gdzie nie wolno się zatrzymywać?
- na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
- na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
- w tunelu, na moście lub na wiadukcie;
- na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię;
- na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;
- w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;
- na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu;
- na pasie między jezdniami;
- w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości;
- w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu;
- na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru.
A postój jest zabroniony:
- w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;
- w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;
- przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską;
- w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;
- na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza wyznaczonymi w tym celu parkingami.
A co autostradą i drogą ekspresową?
Poza wyznaczonymi do tego celu specjalnymi miejscami, na całej trasie obowiązuje zakaz zatrzymania i postoju. Pamiętajmy jednak, że zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.