Jeśli posiadasz prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, możesz jeździć motocyklem o pojemności silnika do 125 ccm, mocy maksymalnie 11 kW (15 KM) i stosunku mocy do masy nie większym niż 0,1 kW/kg. Jazda motocyklem jest niezwykle przyjemną czynnością, dlatego wielu kierowców decyduje się na użytkownie jednośladu, jednak bardzo często robią to bez żadnego przygotowania popełniając szereg błędów.
Na co zatem zwracać szczególną uwagę i jakich błędów warto unikać?
- Nie odpala? Kluczyk przekręcony, start wciśnięty i nadal nic? Sprawdź czerwony wyłącznik awaryjny po prawej stronie – być może jest wyłączony. A może próbujesz uruchomić motocykl na biegu… Wyrzucenie na luz, pomoże.
- Nie trzymaj się kurczowo kierownicy. Pewnie usiądź na siodle motocykla, obejmując bak kolanami, a ręce i barki powinny być rozluźnione. Taka pozycja pozwala na pewną, komfortową i skuteczną jazdę.
- Patrz daleko przed siebie a nie tuż pod koło motocykla. Patrząc daleko i szeroko można wychwycić niebezpieczeństwo i z odpowiednim wyprzedzeniem zareagować, unikając zagrożenia.
- Korzystaj świadomie z przeciwskrętu. W zasadzie każdy z niego korzysta, bo przychodzi to naturalnie, ale świadome korzystanie z przeciwskrętu pozwoli na odpowiednią reakcję w razie niebezpieczeństwa w zakręcie. Aby zastosować przeciwskręt i pozbyć się kłopotów przy pokonywaniu zakrętów należy pchać wewnętrzną ręką kierownicę do przodu, aby motocykl zaczął skutecznie i pewnie skręcać tam, gdzie kierowca chce pojechać.
- Redukuj biegi. Zmniejszając prędkość nie zapominaj o zmianie biegu by uniknąć sytuacji, w której będziesz ruszać spod świateł ze zbyt wysokiego przełożenia.
- Nie bój się hamować. Motocykl często potrzebuje dłużej drogi hamowania niż samochód. Nie ma co zwlekać z hamowaniem do ostatniej chwili. Poza tym, jeśli masz ABS nie masz absolutnie podstaw do obaw przed naprawdę mocnym hamowaniem. Nie stracisz przyczepności a za to skutecznie zahamujesz. No i pamiętaj o używaniu również z tylnego hamulca. Ułatwi manewrowanie i ustabilizuje motocykl w zakręcie.
- Wrzuć na luz. Ale dopiero po wyłączeniu silnika. Zaoszczędzisz trochę czasu. Jeśli nie parkujesz na biegu i chcesz wyrzucić na luz, znacznie łatwiej to zrobisz na wyłączonym silniku.Motocykl to przepustka do prawdziwej wolności. Dlatego by móc cieszyć się tą wolnością życzymy bezpiecznych dróg i taniego paliwa!