Zagraniczne boom! Masz kolizję, co robisz?

Podstawowa zasada – wpadnij w panikę. Najpierw zadaj sobie szybko 3 pytania:

Co z pomocą drogową? Co z polisą? Co teraz? Na żadne pytanie nie znasz odpowiedzi, więc 
się załamujesz, ewentualnie wściekasz lub wykonujesz chaotyczne działania, które powodują jeszcze większy stres. Krótko mówiąc jesteś ugotowany. Dzwonisz więc do kolegi i po 1 minucie zyskujesz nowy NICK – „Nieporadniak”.

Spokojnie. Zaraz to wszystko ogarniesz. Co należy zrobić, jeśli uczestniczysz w kolizji drogowej 
za granicą? Zasady postępowania są podobne do tych, które obowiązują w Polsce. Wiele jednak zależy od kraju, w którym doszło do wypadku. 

Po pierwsze, przed wyjazdem za granicę sprawdź dokładnie zakres ubezpieczenia AC i ważność polisy OC.  A po drugie, koniecznie zapoznaj się z przepisami ruchu drogowego, które obowiązują w kraju, 
do którego jedziesz. 

Assistance. Kraje Unii Europejskiej akceptują polskie polisy OC i AC. Ponieważ zakres AC z reguły nie obejmuje np. organizacji holowania, pomyśl o wykupieniu dodatkowego ubezpieczenia assistance. Pamiętaj, że holowanie za granicą może wywołać ostre wydrenowanie Twojego konta bankowego. Ceny za tę usługę mogą okazać się zabójcze dla Twojego prywatnego budżetu.

Zielona karta. Niektóre kraje wymagają dodatkowego ubezpieczenia, czyli tzw. Zielonej Karty. Musisz ją mieć, m.in. naUkrainie, Białorusi, wRosji, Bośni i Hercegowinie,Mołdawii i Albanii.

​Odszkodowanie. Procedury dochodzenia odszkodowania zależą od tego, w jakim kraju doszło 
do kolizji/wypadku i gdzie były zarejestrowane pojazdy uczestników wypadku. Wiele cennych informacji dot. postępowania otrzymamy na stronie Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, czyli http://www.pbuk.pl

Przygotuj się. Przed wyjazdem możesz pobrać z Internetu wzór oświadczenia wypadkowego, najlepiej w języku angielskim. Jeśli jedziesz pożyczonym lub firmowym samochodem, koniecznie weź ze sobą pełnomocnictwo (zgodę) od właściciela na używanie pojazdu za granicą.

CO POWINNO ZAWIERAĆ OŚWIADCZENIE?

  • dane pojazdów (numery rejestracyjne, marki i modele);
  • dane kierowców – koniecznie na podstawie okazanych dokumentów;
  • dane polisy ubezpieczeniowej sprawcy: numer, okres ważności i nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego;
  • czas i miejsce zdarzenia;
  • opis uszkodzeń;
  • warunki pogodowe w chwili zdarzenia;
  • rysunek sytuacyjny zdarzenia i ruchu pojazdów;
  • podpisy uczestników zdarzenia.

Nigdy, ale to przenigdy! Nie podpisuj dokumentów w języku obcym, którego nie znasz. Nie oddawaj nikomu oryginalnego dokumentu ubezpieczenia OC ani AC.

A w razie kolizji / wypadku. Zabezpiecz miejsce wypadku. Włącz światła awaryjne i ustaw trójkąt ostrzegawczy. Włóż kamizelkę odblaskową. Jeśli są ranni, niezwłocznie wezwij służby ratunkowe. Zadzwoń pod numer 112. Udziel pierwszej pomocy, a pojazdy zostaw na drodze – najważniejsze jest ludzkie życie. W razie kolizji jak najszybciej usuń pojazd z jezdni.Jeśli nie ma podejrzenia, że jeden z kierowców jest nietrzeźwy, a wszyscy mają ważne dokumenty i znany jest sprawca, nie musisz wzywać policji. Wystarczy spisać oświadczenie o zdarzeniu drogowym.

Pamiętaj, że w krajach Unii Europejskiej wezwiesz pomoc dzwoniąc pod nr 112

PAKIET PRAKTYCZNYCH WSKAZÓWEK:

  • W przypadku wypadku/kolizji na Ukrainie, Białorusi i w Rosji musisz wezwać policję. 
    Protokół tamtejszej policji jest podstawą dochodzenia odszkodowania.
  • Jeśli do kolizji/wypadku doszło w krajach, które wymagają Zielonej Kartymusisz w oświadczeniu drogowym umieścić informację o numerze i dacie ważności Zielonej Karty. Trzeba też skontaktować się z Biurem Narodowym kraju zdarzenia. Jego adres jest 
    na odwrocie Zielonej Karty lub w Internecie na stronach PBUK. Biuro udzieli Ci informacji, 
    co dalej robić. 
  • ​Jeśli sprawcą jest obcokrajowiec odszkodowanie otrzymasz z polisy OC zagranicznego sprawcy. Teoretycznie, bo w praktyce lepiej w pierwszej kolejności skorzystać z własnego AC. 
  • Jeśli jesteś sprawcą kolizji szkoda będzie likwidowana z twojej polisy OC w państwie właściwym dla poszkodowanego. Jeśli masz tylko polisę OC, a Twój samochód nie nadaje 
    się do dalszej jazdy, za holowanie musisz zapłacić sam. 
  • Zbieraj wszystkie rachunki! To podstawa dalszego postępowania i zwrotu kosztów 
    przez ubezpieczyciela sprawcy.

​ 

PO POWROCIE DO KRAJU

Skontaktuj się z krajowym reprezentantem do spraw roszczeń firmy, w której ubezpieczony był sprawca kolizji (zawsze firmy te są reprezentowane przez polskie podmioty). Informacje na temat reprezentantów można uzyskać na stronach Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych. Możesz poprosić o pomoc swojego ubezpieczyciela. 


PAMIĘTAJ:
W Polsce nie musisz mieć czy sobie dowodu rejestracyjnego i polisy, ale za granicą MUSISZ, więc nie zapomnij ich ze sobą zabrać!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer