Posiadanie łańcuchów śniegowych, jako specjalistycznego wyposażenia samochodu wymagane jest w warunkach zimowych na większości górskich dróg we wszystkich krajach alpejskich, Słowacji, Czechach, a nawet Polsce. Przed zimową wyprawą warto zatem zaopatrzyć się w komplet łańcuchów, nawet jeśli wcale z nich nie skorzystamy.
Kluczem do odpowiedniego doboru łańcuchu nie jest wbrew powszechnej opinii rozmiar opon,
ale przede wszystkim marka i model Twojego auta. Przed dokonaniem zakupu łańcuchów upewnij się, że instrukcja samochodu nie zabrania montażu tradycyjnych łańcuchów na kole Twojego samochodu.
Po upewnieniu się, że w samochodzie możemy montować łańcuchy śniegowe oraz po określeniu rozmiaru opony, na jaki mają pasować, musimy zdecydować się na ich rodzaj. Oferta łańcuchów jest niezwykle szeroka, a producenci prześcigają się w opatentowanych rozwiązaniach ułatwiających montaż i eksploatacje łańcuchów.
Na rynku można wyróżnić trzy podstawowe typy łańcuchów śniegowych:
- tradycyjne łańcuchy stalowe,
- łańcuchy tekstylne (tzw. skarpety śniegowe),
- łańcuchy typu Spikes Spider (z adapterem na felgę).
Niezależnie na jaki rodzaj łańcuchów się decydujemy, powinniśmy zwrócić uwagę na certyfikaty, jakie posiadają. Normy szczegółowo określające wymagania stawiane łańcuchom śniegowym to TÜV oraz Ö-norm. Tylko markowe łańcuchy (z logo producenta) posiadające ww. atesty gwarantujące największe bezpieczeństwo i pewność w trudnych warunkach zimowych. Ponadto w Austrii i Norwegii prawo wymaga posiadania łańcuchów wyłącznie z atestami.
Łańcuchy należy montować na kołach osi napędowej. W przypadku pojazdów, w których oś tylna jest osią napędową, zaleca się także nałożenie łańcuchów na oś kierowaną, by poprawić manewrowanie pojazdem podczas pokonywania zjazdów.
Są dwa sposoby montowania łańcuchów. Pierwszy z nich to napinanie łańcucha jednoetapowe
z automatycznym napinaniem, nie wymagającym dodatkowego dociągnięcia i korygowaniem luzów podczas jazdy. Natomiast drugi to napinanie łańcucha dwuetapowe, które wymaga dociągnięcia łańcuchów bezpośrednio po ich założeniu oraz po przejechaniu kilkunastu metrów.
Zakładanie łańcuchów warto przetrenować przed wyjazdem. Dzięki próbnym montażom unikniesz późniejszych problemów w trudnych warunkach pogodowych. Po założeniu łańcuchów już na drodze pamiętaj o delikatnym ruszaniu. Łańcuch potrzebuje odpowiednio ułożyć się na oponie zanim osiągnie pełną funkcjonalność. Gwałtowne ruszenie, mimo prawidłowego montażu, może spowodować zrzucenie łańcucha z koła, a nawet uszkodzenie Twojego auta.
Montaż łańcuchów wykonuj na równym terenie w miejscu bezpiecznym, nie utrudniając przy tym poruszania się innym uczestnikom ruchu drogowego. W przypadku wjazdu w zaspę śnieżną nie powinno się zakładać łańcuchów ze względu na brak możliwości ich prawidłowego montażu.
Kierując pojazdem z zamontowanymi łańcuchami na oponach, pamiętaj, aby ruszanie i zatrzymywanie wykonywać bardzo powoli, bez gwałtownego przyspieszania. Nie przekraczaj prędkości powyżej
50 km/h. Przy dłuższych podróżach regularnie sprawdzaj stan łańcuchów. W czasie jazdy z łańcuchami, unikaj najeżdżania na twarde i ostre krawędzie, krawężniki i kamienie.
W celu zwiększenia długotrwałości łańcuchów, możesz odwrócić je na drugą stronę przy ponownym zakładaniu, bezwzględnie unikać jazdy po asfalcie, a przed schowaniem w oczekiwaniu na kolejny sezon dobrze wyczyścić i wysuszyć.