Aktywny tempomat to system mający za zadanie wspierać kierowcę. Tak wpierać a nie wyręczać go, zatem nie jest to absolutnie żaden autonomiczny system. Korzystanie
z aktywnego tempomatu nie zwalnia kierowcy z obowiązku zachowania pełnej koncentracji podczas prowadzenia pojazdu. W zasadzie to najistotniejsza informacja dotycząca aktywnego tempomatu. A co jeszcze warto wiedzieć o tym systemie?
Aktywny tempomat to ulepszona wersja klasycznego tempomatu. Posiada zdolność
do utrzymywania stałej prędkości i zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Potrafi analizować ograniczenia prędkości na danym odcinku drogi i dostosować się
do nich. Umożliwia też wyhamowanie przed przeszkodą a najnowocześniejsze wersje zatrzymują auto na światłach i samodzielnie ruszają z miejsca.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa w trakcie jazdy z uruchomionym aktywnym tempomatem należy dostosować dystans przed poprzedzającym samochodem, który ma utrzymywać nasz pojazd. Jeśli będzie on zbyt duży, wyprzedzający nas kierowcy będą zajeżdżać nam drogę
i niepotrzebnie spowalniać – tempomat sam będzie hamował, by utrzymać ustalony wcześniej dystans. Utracimy w ten sposób płynność jazdy. Aktywne tempomaty są zaprogramowane tak, by odległość, którą utrzymują, była zawsze bezpieczna. Dlatego, jeśli widoczność i warunki są dobre, nie musimy ustawiać maksymalnego dystansu od poprzedzającego pojazdu.
W niektórych urządzeniach są wgrane dodatkowe funkcje. Są to między innymi tryb rozpoznawania znaków oraz wersja eko. Ten pierwszy współpracuje z kamerami i nawigacją, przy czym rozpoznaje znaki i ograniczenia prędkości. Na tej podstawie zmniejsza zadaną prędkość do przepisowej. W wersji eko natomiast aktywny tempomat zredukuje tempo tak, by auto zużywało jak najmniej paliwa czy prądu. Sam wprowadzi auto
w opcję ecodrivingu. Sprzyja temu utrzymanie wydajnego stałego tempa. Płynna jazda przełoży się na spalanie paliwa oraz redukcję emisji CO2.
Aktywne tempomaty można podzielić na 3 kategorie:
– funkcjonujące w danym zakresie prędkości – np. od 30 km/h do 160 km/h. Jeśli zajdzie konieczność zwolnienia poniżej dolnej granicy prędkości, aktywny tempomat się wyłączy
– działające w całym zakresie prędkości – auto zatrzyma się, jednak samodzielnie nie ruszy ponownie, wówczas kierowca musi nacisnąć pedał przyspieszenia
– stop&go – najbardziej komfortowa wersja, ponieważ działa w całym zakresie prędkości. Samodzielnie hamuje i rusza. A po zatrzymaniu rozpędzi auto do zadanej wcześniej prędkości.
Na koniec warte podkreślenia jest to o czym wspomnieliśmy na początku. Aktywny tempomat to system wspierający kierowcę. Nie zapominajmy o tym. Oczywiście jest to systemem zwiększający bezpieczeństwo, ale należy pamiętać, żeby nieustannie z tym systemem współpracować. Póki co najskuteczniejszym systemem bezpieczeństwa w każdym samochodzie jest niezmiennie koncentracja i rozwaga kierowcy.