Buspasem mogą się poruszać autobusy miejskie, trolejbusy i wszelkie inne pojazdy komunikacji zbiorowej, wykonujące odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.
Dopuszcza się także możliwość jazdy po buspasach autami elektrycznymi oraz autami zasilanymi wodorem, przy czym możliwe jest wprowadzenie ograniczeń, jak np. minimalna liczba osób podróżujących samochodem.
A zgodnie z Ustawą to prezydent miasta decyduje o tym, jakie pojazdy i w jakich okolicznościach mogą legalnie korzystać z buspasów. Zatem w kompetencjach zarządcy drogi, jest możliwość poszerzania listy pojazdów, uprawnionych do poruszania się buspasem. Dlatego też coraz częściej możemy napotkać różnego rodzaju oznakowanie poziome typu DOP.
Sam napis DOP to skrót od ”dopuszczony”. Poza takowym oznakowaniem na buspasie, zlokalizujemy zapewne również tabliczkę informacyjną, na której będą wymienione wszystkie pojazdy, poza autobusami miejskimi, dopuszczone do poruszania się tym pasem.
Mogą to być taksówki, motocykle czy pojazdy ratownictwa medycznego.
Czasem na buspasie, bądź pod znakiem, pojawia się też oznaczenie MTON, czyli Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych. Dotyczy to samochodów firm, zajmujących
się przewozem osób niepełnosprawnych, które podpisały z gminą odpowiedni dokument
o współpracy. Niekiedy napotkamy również na drogach oznaczenie „1+2” co w praktyce oznacza, że buspasem może podróżować dowolny pojazd, którym oprócz kierowcy jedzie jeszcze minimum 2 pasażerów.
Przypominamy, że niezgodne z przepisami korzystanie z buspasa jest obarczone opłatą dodatkową w postaci mandatu i punktów karnych… Warto wówczas skorzystać z innego pasa ruchu.