Nadsterowność a podsterowność.

Nadsterowność auta to sytuacja, w której samochód obraca się bardziej niż kierowca by tego oczekiwał podczas skręcania. Jest to wynikiem sytuacji, w której tylne koła tracą przyczepność, a samochód zaczyna się obracać. Nadsterowność może wystąpić z różnych przyczyn, takich jak:

  • Przesadna prędkość podczas skręcania
  • Nagłe zmiany prędkości
  • Ostre manewry kierownicą
  • Nadmierne przyspieszenie na zakręcie
  • Źle ustawione zawieszenie

Nadsterowność może być niebezpieczna, ponieważ kierowca może stracić kontrolę nad pojazdem, co może prowadzić do wypadku. Aby uniknąć nadsterowności, należy stosować się do następujących zasad:

  • Zmniejszaj prędkość przed zakrętem
  • Nie hamuj gwałtownie w trakcie skręcania
  • Unikaj ostrego skręcania kierownicą
  • Ogranicz prędkość w przypadku złych warunków na drodze, tj. jak deszcz, śnieg

A jeśli już doświadczysz nadsterowności auta, to:

  • Zdejmij nogę z pedału gazu, ale nie hamuj
  • Nie ruszaj kierownicą w przeciwnym kierunku, 
  • Kontroluj kierunek jazdy, aby utrzymać samochód na drodze
  • Utrzymuj spokój i nie panikuj, ponieważ to może pogorszyć sytuację

Ważne, aby pamiętać, że nadsterowność może wystąpić w każdym pojeździe, niezależnie od jego wielkości i typu. Jednakże, stosując się do powyższych zasad i unikając nagłych manewrów można zmniejszyć ryzyko nadsterowności i utrzymać kontrolę nad pojazdem.

Podsterowność to przeciwieństwo nadsterowności. W tej sytuacji to przednie koła wpadają w poślizg. Potocznie mówi się o rozszerzaniu zakrętu w stosunku do promienia skrętu.  Co się dzieje wówczas
z samochodem? Przednie koła wpadają w poślizg, co sprawia, że samochód skręca mniej niż sugerowałby to kąt skrętu kierownicy. Auto wypada na zewnątrz zakrętu albo jedzie zupełnie prosto.

Jak się zachować w przypadku podsterowności? Tutaj opcji jest więcej, ale przede wszystkim – nie należy gwałtownie hamować, bo może to tylko pogorszyć sytuację. Jeśli więc jest czas, lepiej wytracić prędkość powoli i pamiętać, że przednie koła szybciej złapią przyczepność, jeśli będą mniej skręcone. Doświadczeni kierowcy korzystają z hamulca ręcznego, jednak to rozwiązanie prawie zawsze wprowadzi samochód w nadsterowność. Z drugiej strony, tę właśnie łatwiej jest opanować.

Można też popracować kierownicą. Przednie koła złapią przyczepność, kiedy będą ustawione
w kierunku, w jakim auto się porusza. Jeśli skręcisz kierownicę i nie będzie reakcji – wyprostuj ją i skręć ponownie. W ten sposób łatwiej odzyskasz kontrolę nad torem jazdy.

Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie poradzić sobie w sytuacji nadsterowności lub podsterowności samochodu, wybierz się na profesjonalne szkolenie z jazdy. Na torze pod okiem instruktora łatwiej będzie wyćwiczyć właściwy typ zachowania, by w prawdziwej sytuacji poradzić sobie ze stresem i pokonać zakręt obronną ręką.

Warto dodać, że zarówno nadsterowność, jak i podsterowność występują o wiele częściej przy większych prędkościach, chociaż nie jest to regułą i może się zdarzyć nawet przy powolnej jeździe
w mniej sprzyjających warunkach drogowych.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer