Odcinkowy pomiar prędkości i fotoradary to broń do walki z pirackimi wyczynami kierowców. Urządzenia ustawione przy drogach od początku roku zarejestrowały już ponad 160 tys. przypadków przekroczenia prędkości.
GITD ogłosiło listę 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości. Spis powstał po kontroli technicznej lokalizacji wskazanych wcześniej przez Instytut Transportu Samochodowego.
Z początkiem maja 2023 roku ruszył montaż pierwszych kamer. W sumie na polskich drogach będą działały 73 urządzenia, a pula 39 nowych obejmie 400 km nowych dróg w obu kierunkach.
Przekazanie wszystkich nowych odcinkowych pomiarów prędkości ma zostać ukończone do 25 września 2023 roku. Jeśli przejdą weryfikację, wówczas w ciągu kilku godzin zostaną przełączonew tryb rejestracji wykroczeń a zdjęcia zaczną spływać do systemu.
Odcinkowy pomiar prędkości dziś obejmuje ponad 171 km tras. Najwięcej instalacji OPP działa
w województwie mazowieckim – razem to 42,2 km pod nadzorem kamer. W tej chwili odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy. Po dodaniu nowych 400 km pod okiem 39 odcinkowych pomiarów prędkości oznacza to łącznie niemal 600 km pod kontrola systemu CANARD – to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa. Szansa na spotkanie OPP w trasie staje się coraz większa.
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1, A2 i A4 to nie wszystko, oto najdłuższe OPP:
Z listy 39 nowych OPP pierwszy odcinkowy pomiar prędkości pojawi się na S7
(obwodnica Białobrzegów) oraz na odcinku autostrady A4 Kostomłoty-Kąty Wrocławskie.
Najdłuższe odcinkowe pomiary prędkości to autostrada A1 Pomorzany/Bociany – 19 km, obwodnica Białobrzegów i odcinek autostrady A1 Węzeł Nowy Ciechocinek/MOP Kałęczynek oba po 14 km.
Odcinkowy pomiar prędkości automatycznie określi czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Na zdjęciu kierowca pojazdu, który przekroczył limit zobaczy szereg danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długości odcinka pomiarowego, maksymalną dozwolonej prędkości. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się dany pojazd. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią rejestrację wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Fotografie będą przesyłane online do systemu centralnego CANARD.